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dimanche 16 janvier 2000

MINCU Monica E. « School Community, Parent Participation and Non-Neutrality : Globalisation challenges and communitarian responses »
Spirale 51 (2013)

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Abstract : Communitarianism evolved in response to increasing individual-ism and has had a remarkable impact upon educational theory and politics. At the same time, conservative versions clearly oppose globalisation processes and cosmopolitan identities, while moderate perspectives fully engage with effects of globalisation and uphold the recognition of religious and cultural identities in the public space. In this article, I will assess the issue of non-neutrality in education, the most relevant and the most widely spread of the ideas which grew from communitarian roots. I will also take into consideration pedagogical thesis of « reformed » or perfectionist liberals. More specifically, I consider the main theoretical perspectives on non-neutrality and investigate the issues of school community and participation as practical forms of non-neutrality, placing this in the wider socio-historical perspective.
Keywords : parent participation, school community, non-neutrality, com-munitarianism, liberal education.

Résumé : Le communautarisme s’est développé en réponse à un individualisme croissant et il a des conséquences majeures dans le domaine des politiques de l’éducation et de leur théorisation. Au moment précis où des approches tendent à durcir les tensions entre processus de mondialisation et identités cosmopolites, certaines perspectives soulignent combien la reconnaissance des identités culturelles et religieuses dans l’espace public constitue un mouvement bien inscrit dans la mondialisation. Dans cet article, l’auteure questionne les enjeux liés à la non-neutralité en éducation en tant que modèle pertinent et dont la diffusion croissante s’enracine dans l’idéal communautaire. L’auteure s’intéresse à la thèse d’une éducation libérale « réformé » et explore notamment les perspectives théoriques de la non-neutralité. Tout en situant ces enjeux sur un temps sociohistorique long, elle questionne les enjeux de ces conceptions en les mettant en perspective avec les concepts de communauté et de participation scolaire, en tant que formes spécifiques d’expression de la non-neutralité.
Mots-clés : école et familles, participation, école et communauté, non-neutralité, communautarisme, éducation libérale.

Spirale – Revue de Recherches en Éducation – 2013 N° 51 (141-153)